onsdag 26 mars 2014

Champinjoner

Jag gillar inte burkchampinjoner. De smakar inte champinjoner utan något helt annat. Men jag gillar champinjoner i mat och vill alltid ha det hemma....

Lösningen är att köpa mycket champinjoner när det är billigt - vilket det är lite då och då. 

 
Sen är det bara att skiva dem, lägga i burkar i lämpliga storlekar, och in i frysen.
Klart!
Jag lägger champinjonerna i burkar i olika storlekar. När jag lagar mat kan jag välja en i lagom storlek till det jag lagar just då. Det här tar dock en del plats i frysen.


 
Har jag mer tid och vill spara plats i frysen så steker jag champinjonerna och kryddar med salt o peppar -  och sedan ner i frysen. Då lägger jag dem i plastpåsar som jag rullar hårt till "korvar" och tejpar runt för att den ska hållas stängd.  Då tar ett par kilo champinjoner nästan ingen plats alls i frysen. När du vill ha champinjonerna klipper jag av änden på "korven" och trycker ur svampen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar