måndag 10 mars 2014

Hängande tvätt

Jag går mer och mer över till att hänga mina kläder i garderoben, än att vika och sortera in dem i lådor. Det beror på två saker:
  • Kläderna håller sig skrynkelfria
  • Det underlättar i tvättstugan när jag hänger tvätt
När jag tar något från garderoben som jag vet inte kommer att komma in i garderoben igen förrän plagget passerat tvättstugan - tar jag ur galgen ur garderoben. Galgen följer sedan med ner i tvättstugan nästa gång jag går förbi där. Där hängs galgen i väntan på att bli använd igen.

 
När sedan tvätten ska hängas - hängs kläderna på galgarna direkt. De skakas först ur för att ta bort det mesta av skrynklorna. När tvätten torkat plockas galgen ner från torkställningen och hängs direkt in i garderoben. Stryka - nej behövs väldigt sällan.

Detta sparar massor tid o kraft i hanteringen av tvätt. Innan hängde jag tvätten i torkskåpet, lade den sedan i korgen med tvätt som ska sorteras, det veks och sorterades i familjemedlemmarnas högar och till sist lades/hängdes det in i garderoben. Jag har alltså besparat mig 3 moment för ett och samma klädesplagg! (och det är ganska mycket kläder för alla i familjen....)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar