fredag 31 januari 2014

Vas av glödlampa

Har hunnit pyssla lite idag. Såg en bild - fick lust -  hade allt hemma! Dessutom var det ett snabbt och roligt pyssel.

Har sett många bilder på nätet där man använt gamla glödlampor till fina saker. Vanligast är vaser och det är vad jag gjorde också.

 
Nu hänger de i min vridhasselgren jag har i taket och väntar på en fin blomma.

 
Så här enkelt är det:
  • Ta bort den lilla metallbiten med en avbitartång.
  • Slå söner det svarta glaset med en stjärnskruvmejsel och en hammare. OBS! Här skvätter det glas... Jag satte min glödlampa nere i soppåsen och slog för att inte få splitter i rummet.
  • När det svarta är borta slår du sönder glaset med glödtråden på samma sätt, men du kan vara lättare på handen.
  • Med mejseln ser du till att få så rent som möjligt från glas kring hålet.
  • Ta ut glödtråden med en pincett.
  • Skölj ur och det är klart!
  • Sedan satte jag ståltråd runt och hängde upp dem.

PS, Jag provade också en glödlampa med smal sockel - det gick inte. Jag kunde inte få ut glödtråden.


Superfina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar